De komst van de nieuwe Code 2021 en de Internationale Standaard voor Educatie betekent dat we bij de Dopingautoriteit een educatieprogramma dienen te ontwikkelen, implementeren, monitoren en evalueren. Ons educatieprogramma draagt de naam Nationaal Educatieprogramma.
We richten onze educatie op verschillende doelgroepen, waarbij we onderscheid maken tussen kerndoelgroepen en overige doelgroepen. De kerndoelgroepen zijn:
We brengen de kerndoelgroepen in samenwerking met andere topsportorganisaties zo goed mogelijk in kaart qua aantallen, uitgesplitst op sportdisciplineniveau. Dit stelt ons in staat om te monitoren in hoeverre we onze kerndoelgroepen bereiken en om doelstellingen op te stellen per kerndoelgroep.
Naast de kerndoelgroepen zijn er meerdere andere doelgroepen die we willen bedienen, maar niet volledig in kaart brengen. Voor een groot deel hiervan geldt dat we het ‘te vroeg’ vinden voor specifieke educatie over schone sport, denk bijvoorbeeld aan heel jonge sporters en trainer-coaches op laag niveau. Of dat ze niet eenvoudigweg in te delen zijn als topsport of fitness, zoals gymdocenten en buurtsportcoaches.
Het Nationaal Educatieprogramma bestaat uit al onze educatieactiviteiten bij elkaar. Onze belangrijkste educatieactiviteiten zijn e-learning en educatiesessies (fysiek, online of hybride). Andere activiteiten zijn aanvullend, zoals informatie op de website en social media kanalen. In het educatieprogramma komen de volgende elementen terug:
De basis van het Nationaal Educatieprogramma wordt gevormd door de Doorlopende Leerlijnen Schone Sport (DLSS) voor de kerndoelgroepen. Binnen deze leerlijnen is sprake van verschillende educatieniveaus, waarvoor we per antidopingthema leerdoelen hebben opgesteld. Deze leerdoelen zijn opgesplitst in kennis, vaardigheden en gedrag.
Onderstaande tabel geeft de verschillende educatieniveaus per kerndoelgroep weer.
Sporters | Trainer-coaches | Ouders |
Brons | Niveau 3 | Basis |
Zilver | Niveau 4 | Gevorderd |
Goud | Niveau 5 | - |
Deze leerlijn bestaat uit drie educatieniveaus die passen bij leeftijd, niveau en topsportfase: Brons, Zilver en Goud. De niveaus sluiten aan op de laatste drie fasen van het Canadese Long Term Athlete Development (LTAD) model:
Deze leerlijn bestaat uit drie educatieniveaus die passen bij de topsportfase van de sporters die de trainer-coaches begeleiden. De niveaus sluiten aan op niveau 3, 4 en 5 van de Kwalificatie Structuur Sport (KSS), de Nederlandse opleidingsinfrastructuur op het gebied van sportopleidingen.
Deze leerlijn bestaat uit twee niveaus die aansluiten op leeftijd, niveau en topsportfase van het kind: Basis en Gevorderd.
Hiernaast bieden we (begeleiders van) sporters en begeleiders in een tuchtprocedure educatie aan op maat. Via telefonisch contact wordt bepaald welke educatie nodig is en wordt deze educatie ook gegeven.
We hebben met 58 sportbonden een gesprek gevoerd over de implementatie van het Nationaal Educatieprogramma. Hierbij bekijken we de structuur van de sportbond, bespreken we welk educatieniveau bij welke groep sporters, trainer-coaches en ouders past, en hoe we voor structurele educatie kunnen zorgen. Dit heeft geresulteerd in educatieplannen per sportbond.
Om in de gaten te kunnen houden of leerdoelen bereikt worden en hoe onze educatieactiviteiten worden gewaardeerd, passen we monitoring en evaluatie toe. Ook evalueren we jaarlijks de educatieplannen met de bonden, en evalueren we ons eigen educatieplan jaarlijks. Dit dient vervolgens weer als input voor een nieuw educatieplan.