'Sponsors moeten lange adem hebben'

23 oktober 2012

ARMSTRONG

DEN HAAG (ANP) - Sponsors die hun geld terug willen van Lance Armstrong moeten een lange adem hebben. Volgens jurist en oud-tophockeyer Marc Delissen is bij dergelijke procedures veel tijd gemoeid. ,,Die zaken duren meestal wel een paar jaar. Soms komen er zelfs wel een paar procedures bij kijken. Dus dat kost ook geld. Veel bedrijven zullen zich waarschijnlijk toch nog wel afvragen of ze dat wel willen.''

De internationale wielrenunie UCI maakte maandag bekend Armstrong zijn zeven tourtitels te ontnemen en hem voor het leven te schorsen. Het in Dallas gevestigde verzekeringsbedrijf SCA Promotions liet daarop weten de vele miljoenen terug te willen, die zijn betaald na de zesde tourzege van de Amerikaanse renner. De verwachting is dat er nog wel meer claims zullen komen.

Volgens jurist Remco Wortel, gespecialiseerd in onder meer sportrecht, kan een bedrijf het geld wel proberen terug te vorderen. ,,Bijna altijd worden er in de contracten bepalingen opgenomen als een sporter een bedrijf in diskrediet brengt. Daar worden vaak boeteclausules voor gebruikt. Het hangt er natuurlijk wel altijd vanaf wat er in een verbintenis staat. Vaak worden er ook bonussen gegeven. Armstrong heeft die nu onterecht gekregen, want hij heeft die overwinningen nu eigenlijk niet behaald.''

Wortel verwacht wel dat een bedrijf dit hard kan maken. Bij sommige bepalingen wordt het wellicht moeilijker omdat Armstrong nooit positief is getest. ,,Het wordt juridisch misschien lastiger als er expliciet in staat dat het moet gaan om een positieve dopingcontrole. Ze moeten wel de benodigde informatie hebben. Maar misschien tellen de verklaringen uit het rapport van Usada ook, dat moet een rechter afwegen. Bedrijven zullen zeker wel een kans hebben, maar het zal niet echt makkelijk worden'', aldus Wortel.

Delissen stelt dat nu wel duidelijk is dat Armstrong 'de boel heeft belazerd'. ,,Bedrijven zullen ook zeggen dat ze schade hebben geleden. Maar ze zullen duidelijk moeten maken dat dit in hun omzet te zien is. Dat worden geen gemakkelijke zaken. Bovendien word je tijdens zo'n procedure als bedrijf nog jaren in verband gebracht met Armstrong. Daarover zullen bedrijven zich ook nog wel even achter de oren krabben.''

Delissen spreekt van een unieke zaak. ,,Armstrong was ook een van de bekendste sporters in de wereld. Ik verwacht ook wel dat dit nog veel meer impact zal hebben en dat nog meer mensen gaan praten. Het einde is nog lang niet in zicht.''

Meer ANP Doping Nieuws

Archief 2012